11 Nis 2009 Silverlight 3 Beta - Lokal Mesajlaşma (Local Messaging) Kategori: Silverlight Etiketler: Silverlight 3 BetaSilverlight 3 Yorum Merhaba arkadaşlar, bu makalemizde Silverlight 3 Beta ile birlikte gelen Lokal Mesajlaşma (Local Messaging) işleminin nasıl yapıldığını inceleyeceğiz.Silverlight 3 Beta ile birlikte gelen Local Messaging(Lokal Mesajlaşma) özelliği ile iki Silverlight uygulaması arasında iletişim kurup birbirlerine mesajlar göndermesini sağlayabiliyoruz. İster bir sayfada ki iki Silverlight uygulaması arasında, ister sekmeler(tab) arasında ki sayfaların içerisinde yer alan Silverlight uygulamalarında ve istersek farklı browserlar da bulunan Silverlight uygulamalarının birbirleriyle haberleşmesini sağlayıp buna bağlı olarak çeşitli işlemler yapıp birbirleri arasında veri alışveriş yapabiliyoruz. Yani Internet Explorer da çalışan bir Silverlight uygulaması, Safari de çalışan Silverlight uygulamasına bir mesaj gönderebiliyor. Safari de çalışan uygulama da bu mesaja bağlı olarak işlemler yapabiliyor. System.Windows.Messaging namespace’i altında mesaj göndermek ve mesajı almak için 2 sınıf var. Mesajı göndermek için LocalMessageSender, Mesajı almak için LocalMessageReceiver sınıfını kullanıyoruz. Yeni bir Silverlight uygulaması oluşturalım. Bu uygulama bizim için başka bir uygulama ile iletişim kurup o uygulamaya mesaj gönderecek. Bu uygulama içinde bir TextBox ve bir de Button olsun. Butona bastığımızda TextBox’a girilen bilgiyi diğer uygulamaya göndereceğiz. [XAML] <UserControl xmlns=”http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation”xmlns:x=”http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml”xmlns:mc=”http://schemas.openxmlformats.org/markup-compatibility/2006”x:Class="Silverlight30LocalMessaging.MainPage" Width="400" Height="300"> <Grid x:Name="LayoutRoot" Background="White"> <TextBox x:Name="txtMessage" Margin="82,86,86,0" VerticalAlignment="Top" Text="" TextWrapping="Wrap"/> <Button x:Name="btnGonder" Margin="163,124,173,0"VerticalAlignment="Top" Content=" Gönder"/> </Grid></UserControl> Butona tıklandığında mesaj gönderme işlemini yapacağız, bunun için ilk olarak Click eventini oluşturalım. Bu Event içinde mesajı gönderebilmemiz için postaci isminde LocalMessageSender nesnesi oluşturalım. LocalMessageReceiver nesnesinin SendAsync metodunda alıcıya göndereceğimiz bilgiyi bildiriyoruz. Mesaj gönderildiğinde tetiklenen SendCompleted isminde bir event var. Bu eventinin eventargument’in Response özelliği ile mesajı alanın bize gönderdiği cevabı alabiliriz. [C#] namespace Silverlight30LocalMessaging{ public partial class MainPage : UserControl { public MainPage() { InitializeComponent(); // Button için Click Eventini oluşturalım. this.btnGonder.Click += new RoutedEventHandler(btnGonder_Click); } void btnGonder_Click(object sender, RoutedEventArgs e) { // Local Messaging özelliğini kullanabilmemiz için System.Windows.Messaging namespace’i altında yer alan Local MessageSender sınıfını kullanıyoruz. Yapıcı metotda alıcı için bir isim belirtiyoruz. System.Windows.Messaging.LocalMessageSender postaci = new System.Windows.Messaging.LocalMessageSender("Adres"); // Gönderilecek olan mesajı SendAsync metodu ile gönderiyoruz. postaci.SendAsync(txtMessage.Text); // Mesaj yerine gettiğinde çalışacak olan eventi oluşturalım. postaci.SendCompleted += new EventHandler<System.Windows.Messaging.SendCompletedEventArgs>(postaci_SendCompleted); } // Mesaj yerine gettiğinde çalışacak olan event. Mesajı alan silverlight uygulaması geriye bir yanıt gönderebilir, e.Response özelliği ile alıcının bize yolladığı bu yanıtı verir. void postaci_SendCompleted(object sender, System.Windows.Messaging.SendCompletedEventArgs e) { MessageBox.Show(e.Response); } }} Mesajı gönderdik, mesajı alacak bir alıcı yani başka bir Silverlight uygulamasına ihtiyacımız var. Bunun için bir Silverlight uygulaması daha oluşturalım. Bu uygulamada sadece TextBlock olsun. TextBlock kontrolünün text özelliğinde gönderilen mesajı görüntüleyeceğiz. [XAML] <UserControl x:Class="Silverlight30LocalMessagingAlici.MainPage"xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" Width="400" Height="300"> <Grid x:Name="LayoutRoot" Background="White"> <TextBlock x:Name="tbAlici" FontSize="20" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center" ></TextBlock> </Grid></UserControl> Uygulama çalıştığında Mesajları alabilmek için alici adında LocalMessageReceiver nesnesi oluşturalım. LocalMessageReceiver nesnesinin gönderilen mesajları alabilmesi için Listen metodunu çağırmamız gerekir. Uygulamaya Mesajlar asenkron olarak gelecektir, Mesaj geldiğinde haberdar olabilmemiz için MessageReceived isimli bir event var. Bu event ile gelen mesajı alıp, mesajı gönderene cevap gönderebiliriz. Gelen mesajı almak için MessageReceived eventinin argümanları arasında Message isimli bir özellik var. Mesajı gönderene cevap göndermek için de Response özelliğini kullanabiliyoruz [C#] namespace Silverlight30LocalMessagingAlici{ public partial class MainPage : UserControl { public MainPage() { InitializeComponent(); // Uygulama çalıştığında çalışacak olan event. this.Loaded += new RoutedEventHandler(MainPage_Loaded); } void MainPage_Loaded(object sender, RoutedEventArgs e) { // Uygulama çalıştığında mesajın alınabilmesi için LocalMessageReceiver nesnesini oluşturalım. Yapıcı metodunda gönderen tarafında bildirilen adresi bildiriyoruz. System.Windows.Messaging.LocalMessageReceiver alici = new System.Windows.Messaging.LocalMessageReceiver("Adres"); // Alıcıyı mesajları alabilmesi için açıyoruz. Alici dinlemeye başladı… alici.Listen(); // Mesaj geldiğinde çalışacak olan eventi oluşturalım. alici.MessageReceived += new EventHandler<System.Windows.Messaging.MessageReceivedEventArgs>(alici_MessageReceived); } void alici_MessageReceived(object sender, System.Windows.Messaging.MessageReceivedEventArgs e) { // Mesaj geldi, EventArgument’de Response isimli bir özellik var. Bu özellik mesajı gönderene bir yanıt gönderiyor. e.Response = "Teşekkürler, Mesaj alındı !"; // EventArgument’in Message özelliği bize gönderilen mesajı veriyor. tbAlici.Text = e.Message; // EventArgument’in SenderDomain özelliği mesajı gönderen uygulamanın adresini veriyor. // e.SenderDomain; } }} Şimdi uygulamalarımızı test edelim, iki uygulamayı da çalıştıralım. Farklı browserlar da test edelim, Chrome’da mesajı gönderen uygulamayı çalıştıralım. Bu makalenin de sonuna geldik başka bir makale de görüşmek üzere. Silverlight ile kalın ;)Sem GÖKSU www.semgoksu.com | www.yazilimgunlugu.com sem.goksu@yazilimgunlugu.com Kaynaklarmsdn.comsilverlight.net
01 Nis 2009 Silverlight 3 Beta - Assembly Caching(Önbellekleme) Kategori: Silverlight Etiketler: SilverlightSilverlight 3 Beta 0 Yorum Merhaba arkadaşlar, bu makalemizde Silverlight 3 Beta ile birlikte gelen Assembly Caching (Önbellekleme) özelliğini inceliyor olacağız.Silverlight 2.0 ile birlikte Silverlight uygulamaları XAP dosyalarında dağıtılmaya başlamıştı. XAP dosyalarının (aslında ZIP dosyası) içerisinde Silverlight uygulamamızda kullandığımız assemly(DLL) ’ler yer alıyordu ve bu yüzden XAP dosyalarının boyutu da büyüyordu. Silverlight 3 Beta ile birlikte Assembly Caching özelliği geldi ve Silverlight uygulamalarına Referans edilen assembly dosyaları XAP dosyası içinde değil de kullanıcının makinesine internet üzerinden(microsoft.com’dan) indirilip kullanılıyor. XAP dosyasının içinde assembly’ler yer almayacağı için XAP dosyasının da boyutu da küçülüyor. Bunun dezavantajı da var, eğer o anda internet bağlantımız yoksa Silverlight uygulamamız çalışmayacaktırYeni bir Silverlight uygulaması oluşturalım ve projemizi derleyip oluşan XAP dosyasını inceleyelim. (XAP dosyasını Win Zip ya da Win Rar ile açabiliriz) ZAP dosyamız 290 KB görünüyor. Şimdi XAP dosyasının içindeki dosyalara bakalım.Projemize referans olarak eklediğimiz Assembly(DLL)’ler XAP dosyası içerisinde yer alıyor. Boyut olarak da bir hayli büyümüş ve daha da büyüyebilir. Son olarak XAP içerisinde yer alan AppManifest.XAML dosyasını açalım ve inceleyelim.<Deployment xmlns=http://schemas.microsoft.com/client/2007/deploymentxmlns:x=http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xamlEntryPointAssembly="SL30AssemblyCaching" EntryPointType="SL30AssemblyCaching.App"RuntimeVersion="3.0.40307.0"> <Deployment.Parts> // Referans gösterdiğimiz Assembly’ler… <AssemblyPart x:Name="SL30AssemblyCaching" Source="SL30AssemblyCaching.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.ComponentModel.DataAnnotations" Source="System.ComponentModel.DataAnnotations.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.ComponentModel" Source="System.ComponentModel.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.Data.Services.Client" Source="System.Data.Services.Client.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.Json" Source="System.Json.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.Windows.Ria" Source="System.Windows.Ria.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.Xml.Linq" Source="System.Xml.Linq.dll" /> </Deployment.Parts></Deployment> Silverlight 3 Beta ile gelen Assembly Caching özelliğini kullanalım. Bu özelliği kullanabilmemiz için Silverlight uygulaması üzerinde sağ tıklayarak properties’i açalım. Açılan pencerede “Reduce Xap size by caching framework assamblies” seçeneğini seçelim. (Default olarak seçili gelmiyor) Şimdi projemizi tekrar derleyelim ve XAP dosyasını tekrar inceleyelim.Dosya boyutu 63 KB’a düşmüş, XAP Dosyasını açalım ve içindeki dosyalara bakalım. Son olarak XAP içindeki AppManifest.XAML dosyasına da açıp bakalım, içeriğinin değiştiğini göreceğiz.<Deployment xmlns=http://schemas.microsoft.com/client/2007/deploymentxmlns:x=http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xamlEntryPointAssembly="SL30AssemblyCaching" EntryPointType="SL30AssemblyCaching.App"RuntimeVersion="3.0.40307.0"> <Deployment.Parts> <AssemblyPart x:Name="SL30AssemblyCaching" Source="SL30AssemblyCaching.dll" /> <AssemblyPart x:Name="System.Windows.Ria" Source="System.Windows.Ria.dll" /> </Deployment.Parts> <Deployment.ExternalParts> // Referans gösterdiğimiz assembly’ler uygulama browser da çalıştığı anda indirilecek. <ExtensionPart Source="http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=142565" /> <ExtensionPart Source="http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=141727" /> <ExtensionPart Source="http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=142566" /> <ExtensionPart Source="http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=142567" /> <ExtensionPart Source="http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=142576" /> </Deployment.ExternalParts></Deployment> XAP içinde yer alan assembly’ler artık burada yer almıyor. Assembly yerine indirileceği linkler yer alıyor. Silverlight uygulaması browser da çalıştığında Silverlight uygulaması bu linkleri kullanılarak ilgili assembly dosyalarını kullanıcının makinesine microsoft.com’dan indirecek.Silverlight uygulması derlenirken bu linkleri C:\program files\microsoft sdks\silverlight\v3.0\libraries\client klasöründeki *.extmap.xml dosyalarından alıyor. Eğer burada ilgili dosya yoksa XAP içerisine assembly'nin kendisini atıyor. <?xml version="1.0"?><manifest xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema"> <assembly> <name>System.Windows.Controls.Data.DataForm</name> <version>2.0.5.0</version> <publickeytoken>31bf3856ad364e35</publickeytoken> <relpath>System.Windows.Controls.Data.DataForm.dll</relpath> <extension downloadUri="http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=142573"/> </assembly></manifest> Bu makalenin de sonuna geldik başka bir makale de görüşmek üzere. Silverlight ile kalın ;) Sem GÖKSU www.semgoksu.com | www.yazilimgunlugu.com sem.goksu@yazilimgunlugu.com Kaynaklarmsdn.comsilverlight.net
01 Nis 2009 INETA NEXT HIT ! Kategori: Yazılım Etiketler: SeminerSilverlight 3 BetaASP.NET 4.0 0 Yorum 11 Nisan 09.30-10.00 Açılış10.00-10.45 Windows 7 Deep-Dive - Mehmet Nuri Çankaya11.00-13.00 Silverlight 3.0 - Daron Yöndem14.00-15.30 Bulut Bilişimi ve Azure - Panel16.00-17.00 PHP On Windows ve Hyper-V - Muammer Benzeş 12 Nisan10.00-12.00 Sürpriz Oturum - Daron Yöndem13.00-15.00 ASP.NET 4.0 - Uğur Umutluoğlu15.15-17.00 WCF 4.0 ve WF 4.0 - Burak Selim ŞenyurtAktivite Yıldız Teknik Üniversitesi, Beşiktaş Kampüsü Oditoryumu'nda gerçekleşecek. Katılım için inetatr.org adresinden kayıt yaptırmanız yeterli.
31 Mar 2009 Silverlight 3 Beta - Data Kontrolleri ile İş Uygulamaları Geliştirme Kategori: Silverlight Etiketler: Silverlight 3 BetaSilverlight 1 Yorum Merhaba arkadaşlar, bu makalemizde Silverlight 3 Beta ile birlikte gelen DataForm kontrolü ile DataGrid kontrolünü birlikte kullanarak bir iş uygulaması geliştireceğiz.Silverlight 3 Beta ile birlikte data kontrollerinin çok geliştirildiğini önceki yazılarımda özellikle vurgulamıştım. Bu makalemizde de bu data kontrollerini kullanarak bir iş uygulaması geliştireceğiz. Uygulamamızda kategoriler ve bu kategoriler ait ürünlerin listelendiği bir uygulama geliştireceğiz. DataForm kontrolünde kategorileri, DataGrid kontrolünde de bu kategoriye ait olan ürünleri listeleyeceğiz. Eğer bu kontroller ile ilgili yeterince bilgimiz yoksa öncelikle aşağıdaki makaleleri okumanızı öneririm.DataGrid KontrolüDataGrid Kontrolü Kolon YapılarıWeb-Servisten Gelen Verinin ListelenmesiDataForm Kontrolüne Genel Bakış Yeni bir Silverlight projesi oluşturalım. Örneğimizde SQL Server 2005 örnek veritabanı olan AdventureWorks’u kullanacağız. Silverlight da doğrudan veritabanı erişimi olmadığı için XML Web servisi ile veriyi alacağız. Bunun için projemize web servisi ekleyelim. Servisimizin içinde Urun ve Kategori için iki nesne ve iki metot oluşturalım. İlk metot kategoriler için ikincisi de ürünler için olacak. [WebService1.asmx] publicclass WebService1 : System.Web.Services.WebService{ public class Kategori // Kategoriler için Entity { public int KategoriID { get; set; } public string KategoriAdi { get; set; } } public class Urun // Ürünler için Entity { public int UrunID { get; set; } public string UrunAdi { get; set; } public decimal ListeFiyati { get; set; } } [WebMethod] public List<Kategori> KategorileriGetir()// Web servisten geriye dönecek olan kategori listesi { List<Kategori> kategoriler = new List<Kategori>(); SqlConnection cnn = new SqlConnection("server=.; DataBase=AdventureWorks; uid=sa; pwd=sa12345"); SqlCommand cmd = new SqlCommand("Select ProductSubCategoryID, Name From Production.ProductSubCategory", cnn); cnn.Open(); SqlDataReader dr = cmd.ExecuteReader(); while (dr.Read()) { kategoriler.Add(new Kategori() { KategoriID = dr.GetInt32(0), KategoriAdi = dr.GetString(1) }); } cnn.Close(); return kategoriler; } [WebMethod] public List<Urun> UrunleriGetir(int ProductSubcategoryID)//Web servisten geriye dönecek olan Ürün Listesi. Parametre olarak CategoryID’yi aldı. { List<Urun> urunler = new List<Urun>(); SqlConnection cnn = new SqlConnection("server=.; DataBase=AdventureWorks; uid=sa; pwd=sa12345"); SqlCommand cmd = new SqlCommand("Select ProductID, Name, ListPrice From Production.Product Where ProductSubCategoryID=@ProductSubCategoryID", cnn); cmd.Parameters.AddWithValue("@ProductSubcategoryID", ProductSubcategoryID); cnn.Open(); SqlDataReader dr = cmd.ExecuteReader(); while (dr.Read()) { urunler.Add(new Urun() { UrunID = dr.GetInt32(0), UrunAdi = dr.GetString(1), ListeFiyati = dr.GetDecimal(2) }); } cnn.Close(); return urunler; }} Servisimiz hazır. Şimdi Silverlight uygulamamıza dönelim. Silverlight formumuza bir DataGrid ve DataForm ekleyelim. DataForm kontrolünün fieldlarını istersek kendimiz de oluşturabiliriz. Bunun için AutoGenerateFields özelliğini false yapalım ve fieldlarını kendimiz belirleyelim. Aynı şekilde DataGrid kontrolünün de kolonlarının otomatik olarak oluşmasını engelleyelim ve kolonlarını kendimiz belirleyelim. [XAML] <UserControl xmlns:dataControls="clr-namespace:System.Windows.Controls;assembly=System.Windows.Controls.Data.DataForm" xmlns:data="clr-namespace:System.Windows.Controls;assembly=System.Windows.Controls.Data" x:Class="SL3DataFormGridVew.MainPage"xmlns=" http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x=" http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" Width="500" Height="360">// Animasyon da olsun<UserControl.Resources> // Silverlight 3 Beta ile gelen easing animasyonları kullanalım. <Storyboard x:Name="oyna"> <DoubleAnimation Storyboard.TargetName="dgUrunler" Storyboard.TargetProperty="Opacity" From=".2" To="1" Duration="00:00:01"> // DoubleAnimastion’ın EasingFunction isimli dependency bir property’si var. Bu Property herhangi bir easing animasyonu atayabiliriz. <DoubleAnimation.EasingFunction> <QuarticEase EasingMode="EaseInOut"></QuarticEase> </DoubleAnimation.EasingFunction> </DoubleAnimation> </Storyboard></UserControl.Resources><Canvas x:Name="LayoutRoot" Background="White"> // Kategorilerin listeleneceği DataForm Kontrolü. AutoGenerateFields özelliğini false yaptık ve içerisinde ki fieldlar otomatik olarak oluşturulmasını engelledik. <dataControls:DataForm x:Name="dgKategoriler" AutoGenerateFields="False" Width="480" Canvas.Top="10" Canvas.Left="10" Height="150"> // DataForm kontrolünün fiedlarını belirliyoruz. <dataControls:DataForm.Fields> // Yeni bir field ekliyoruz. // FieldLabelContent => Kontrolün etiket bilgisi // isReadOnly => Bu fieldda yer alan Kontrol sadece okunabilir olacak // Binding => Verikaynağından gelen değeri bağlıyoruz. // FieldLabelPosition => Kontrolün eiketi nerede görünsün <dataControls:DataFormTextField FieldLabelContent="Kategori ID" IsReadOnly="True" Binding="{Binding KategoriID}" FieldLabelPosition="Top"> </dataControls:DataFormTextField> <dataControls:DataFormTextField FieldLabelContent="Kategori Adı" Binding="{Binding KategoriAdi}" FieldLabelPosition="Top"> </dataControls:DataFormTextField> </dataControls:DataForm.Fields> </dataControls:DataForm> // Kategoriye ait ürünlerin yer aldığı DataGrid Kontrolü. AutoGenerateColumns özelliğini false yaparak kolonların otomatik olarak oluşturulmasını engelledik. <data:DataGrid x:Name="dgUrunler" AutoGenerateColumns="False" Canvas.Top="170" Canvas.Left="10" Width="480" Height="180"> // Datagrid’e kolonları ekleyelim <data:DataGrid.Columns> // Header => Kolonum başlık bilgisi // Binding => Verikaynağından gelen değeri bağlıyoruz. <data:DataGridTextColumn Header="Ürün ID" Binding="{Binding UrunID}"></data:DataGridTextColumn> <data:DataGridTextColumn Header="Ürün Adı" Binding="{Binding UrunAdi}"></data:DataGridTextColumn> <data:DataGridTextColumn Header="Liste Fiyatı" Binding="{Binding ListeFiyati}"></data:DataGridTextColumn> </data:DataGrid.Columns> </data:DataGrid></Canvas></UserControl> Dizayn olarak her şey hazır. Artık Web servise bağlanıp verileri çekebiliriz. Bunun için Silverlight projemize gelelim ve sağ tıklayarak “Add Service Reference” diyelim. Discover butonuna tıkladığımız da servisi otomatik olarak bulacaktır. OK butonuna basalım ve servisi ekleyelim. Servise bağlandıktan sonra yapmamız gereken tek şey servisten gelen veriyi kontrollere bağlamak olacak. [C#] public partial class MainPage : UserControl{ // Web Servis’in örneğini oluşturalım WebService1SoapClient servis = new WebService1SoapClient(); public MainPage() { InitializeComponent(); // Uygulama ilk yüklendiğinde çalışan Loaded event listenerini oluşturalım. this.Loaded += span style='color: blue'>new RoutedEventHandler(MainPage_Loaded); // Hatırlayacak olursanız, Web servisleri varsayılan olarak Asenkron olarak çalışıyordu. Burada Servisten kategorilerin getirildiğinde çalışacak olan event listeneri oluşturalım. servis.KategorileriGetirCompleted += new EventHandler<SL3DataFormGridVew.ServiceReference1.KategorileriGetirCompletedEventArgs>(servis_KategorileriGetirCompleted); // DataForm kontrolünden kategoriler arasında geçerken çalışacak olan event listeneri luşturalım.dgKategoriler.CurrentItemChanged += new EventHandler<EventArgs>(dgKategoriler_CurrentItemChanged); // Servisten Ürünler getirildikten sonra çalışacak olan event listeneri oluşturalım. servis.UrunleriGetirCompleted += new EventHandler<UrunleriGetirCompletedEventArgs>(servis_UrunleriGetirCompleted); } void MainPage_Loaded(object sender, RoutedEventArgs e) { // Servise Kategorileri getirecek olan metot için istekte bulunuyoruz. servis.KategorileriGetirAsync(); } void servis_KategorileriGetirCompleted(object sender, SL3DataFormGridVew.ServiceReference1.KategorileriGetirCompletedEventArgs e) { // Gelen sonucu DataForm’un ItemsSource özelliğine bağlıyoruz. dgKategoriler.ItemsSource = e.Result; } void dgKategoriler_CurrentItemChanged(object sender, EventArgs e) { // Seçili olan elemanı bir kategori nesnesine atadık. Object döndüğü içinde cast ettik. Kategori kategori = (Kategori)dgKategoriler.CurrentItem; // Servise Ürünleri getirecek olan metot için istekte bulunuyoruz. servis.UrunleriGetirAsync(kategori.KategoriID); } void servis_UrunleriGetirCompleted(object sender, UrunleriGetirCompletedEventArgs e) { // Ürünler geldiğinde animasyonu oynatalım. oyna.Begin(); // Gelen sonucu datagarid’in ItemsSource özelliğine bağlıyoruz. dgUrunler.ItemsSource = e.Result; }} Sonuca bakalım, İstediğimiz gibi kayıtlar arasında gezinebilir ve ürünlerin de değiştiğini ve animasyonun da çalıştığını görebiliriz.. Bu makalenin de sonuna geldik başka bir makale de görüşmek üzere. Silverlight ile kalın ;) Makale de kullandığımız örneği indirmek için tıklayınızSem GÖKSU www.semgoksu.com | www.yazilimgunlugu.com sem.goksu@yazilimgunlugu.com Kaynaklarmsdn.comsilverlight.net
27 Mar 2009 Silverlight 3 Beta - Network Bağlantısını Algılama Kategori: Silverlight Etiketler: SilverlightSilverlight 3 Beta 1 Yorum Merhaba arkadaşlar, bu makalemizde Silverlight 3 Beta ile gelen yeniliklerden biri olan Network bağlantısının durumunun nasıl kontrol edildiğine bakacağız.Silverlight 3 Beta ile birlikte gelen yeniliklerden biri de Network bağlantısının durumunun kontrol edilebilmesidir. Daha önceki yazılarımda da belirtmiştim, Silverlight uygulamalarını artık browser dışına taşıyabiliyoruz. Browser dışında çalışan uygulama oyun ve banner ise sorun olmayacaktır fakat uygulama veri ile entegreli olarak çalışıyorsa ve bağlantı yoksa hata verecektir. Burada hata olmasını istemiyorsak network bağlantısını kontrol edip ona göre işlem yaptırmamız gerekir. Bunu yapabilmemiz için ilk olarak projemizin referanslarına System.Net.NetworkInformation isimli namespace’i eklememiz gerekiyor. Bu namespace içinde kullanabileceğimiz iki tane abstract class var. NetworkInterface, NetworkChangeusing System.Net.NetworkInformation; NetworkInterface Bu sınıfın içinde GetIsNetworkAvailable isimli geriye Boolean değer döndüren bir metot var. Bu metot o andaki bağlantının durumunu kontrol ediyor. Eğer bağlantı varsa geriye true, bağlantı yoksa geriye false değer dönüyor. NetworkInterface.GetIsNetworkAvailable() NetworkChange Bu sınıf içinde de bir NetworkAddressChangedEventHandler isimli bir event var. Bu event network bağlantısının durumu değiştiğinde yani bağlantı kesildiğinde yada bağlantı geldiğinde çalışıyor.NetworkChange.NetworkAddressChanged += new NetworkAddressChangedEventHandler(NetworkChange_NetworkAddressChanged); Yeni bir Silverlight uygulaması oluşturalım ve formumuza TextBlock ve Rectangle kontrolü ekleyelim. TextBlock kontrolünün Text özelliğinde bağlantı durumu görüntülenecek. Rectangle nesnesini fill özelliğinde de network bağlantısının durumuna göre değiştireceğiz. [XAML] <UserControl x:Class="SL30Networking.MainPage"xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" Width="400" Height="100"> <Canvas x:Name="LayoutRoot" Background="White"> <TextBlock x:Name="durumText" Text="Bağlantı Durumu" Canvas.Left="100" FontWeight="Bold" Canvas.Top="15"></TextBlock> <Rectangle x:Name="durumu" Width="200" Height="30" Stroke="Black" Canvas.Left="100" Canvas.Top="40"></Rectangle> </Canvas></UserControl> İlk olarak bağlantının durumunu kontrol eden bir metot yazalım. Bu metot bağlantının durumuna göre TextBlock ve Rectangle nesnesinin özelliklerini değiştirecek. Form ilk çalıştığında ve bağlantı durumu değiştiğince tetiklenecek olan eventleri oluşturalım. Her iki event içinde de yazdığımız metodu çağıracağız. [C#] using System;using System.Windows;using System.Windows.Controls;using System.Windows.Media; // Eklemeyi unutmuyoruz…using System.Net.NetworkInformation;namespace SL30Networking{ public partial class MainPage : UserControl { // Bu metot ile bağlantının durumunu kontrol edip TextBlock ve Rectangle nesnesinin özelliklerini değiştiriyoruz. private void NetworkuKontrolEt() { // Bağlantının durumunu kontrol eden metot. Eğer bağlantı varsa true, yoksa false döner. if (NetworkInterface.GetIsNetworkAvailable()) // Bağlantı varsa çalışacak { durumText.Text = "Bağlantı Durumu : Bağlantı var"; durumu.Fill = new SolidColorBrush(Colors.Green); } else // Bağlantı yoksa çalışacak { durumText.Text = "Bağlantı Durumu : Bağlantı yok"; durumu.Fill = new SolidColorBrush(Colors.Red); } } public MainPage() { InitializeComponent(); // Bağlantının durumu değiştiğinde çalışacak olan event listeneri oluşturuyoruz NetworkChange.NetworkAddressChanged += new NetworkAddressChangedEventHandler(NetworkChange_NetworkAddressChanged); this.Loaded+= new NetworkAddressChangedEventHandler(NetworkChange_NetworkAddressChanged); } void MainPage_Loaded(object sender, RoutedEventArgs e) { // Form ilk yüklendiğinde oluşturduğumuz metodu çağıralım. NetworkuKontrolEt(); } void NetworkChange_NetworkAddressChanged(object sender, EventArgs e) { // Bağlantınun durumu değiştiğinde tekrar oluşturduğumuz metodu çağıralım. NetworkuKontrolEt(); } }} Şimdi bağlantımız varken uygulamamızı çalıştıralım. Evet bağlantı var ve Rectangle nesnemiz yeşil renkte. Bağlantıyı kopartalım, Uygulamamıza dönelim tekrar, Bağlantının olmadığını görebiliyoruz. Bu makalenin de sonuna geldik başka bir makale de görüşmek üzere. Silverlight ile kalın ;)Sem GÖKSU www.semgoksu.com | www.yazilimgunlugu.com sem.goksu@yazilimgunlugu.com Kaynaklarmsdn.comsilverlight.net